torsdag 23. oktober 2014

Marerittet i Rolsdorphsveg 14

Jeg kom hjem etter en lang og slitsom dag, som blant annet bestod av å levere pc'n på reparasjon i hamar og litt julegave-shopping i Elverum... Vi slengte noen veggie-burgere i steikepanna og spiste middag, og alt så ut til å være i skjønneste orden. Det var ikke før jeg gikk ut av dusjen at det virkelig gikk galt! Klokka var 20:30, og da oppdaget jeg at det var en oversvømmelse på badegulvet, men vannet var helt blankt, så jeg fant sugekoppen og prøvde å løse opp i det jeg trodde bare var et tett sluk. Sindre hjalp til ved å bruke en isboks til å fylle ei bøtte, slik at det skulle bli mindre vann... Men da vi helte vannet i toalettet og trakk ned, gikk det galt. Det var da det begynte å boble kloakk opp av sluket på gulvet!

Vi ringte huseier og sa fra, og jeg ble tilsendt et telefonnummer jeg kunne ringe til for å få hjelp. Jeg kom fram til den kommunale rørlegger-vakta, og på en halvtime sto det en refleksgul mann med blinkende bil utenfor... Dessverre var det ingenting han kunne gjøre fordi det ikke var det kommunale røret det var noe galt med. Han ringte litt rundt, og en time senere var det en refleksoransje mann her også. Han hadde med seg en 20tonns spylebil, så nå skulle det bli orden på saker og ting her...

Det viste seg at huset ikke er koblet på det kommunale anlegget, men har en egen septiktank som må tømmes jevnlig... Så du kan jo tenke deg hvor gøy det var for denne oransje mannen å krabbe nedi en overfylt septiktank... Han dro med seg en lang slange ned til sluket, kobla den på, begynte å spyle, og 1,5 timer senere var han ferdig. Det siste han sa før han gikk var at han skulle hjem og dusje, og håpet at det samme ikke skjedde der også...

Etter at han dro, gjensto det "bare" å skure gulv, vegger, tak og gjenstander med klor og salmiakk for å bli kvitt bakteriebomba som nå var godt spredt i hele kjeller-leiligheta... Jeg hadde jo tenkt å legge meg tidlig, men 01:30 er ganske sent når man ville sove rundt 21:00!

Det positive er jo at selv om det lukter dritt (bokstavelig talt) i hele leiligheten, har vi i det minste stabil strøm...

2 kommentarer:

  1. Uff, så sykt kjipt :( Virker som at det har vært mye dritt med det stedet der... Se dere om etter et nytt?

    SvarSlett
  2. Har jo sett ei stund, men det skal godt gjøres å finne noe vi har råd til nå før jul... :(

    SvarSlett