lørdag 29. mars 2014

Ukens 3 anbefalinger

- En film, en sang og 3 innkjøp!


En film

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Dette er definitivt en av favorittfilmene mine, fordi den tar for seg noe de fleste har hatt lyst til å gjøre minst en gang i løpet av livet; nemlig å slette eks-kjæresten fullstendig fra hukommelsen. Jeg mener, hvem har vel ikke tenkt tanken på hvor godt det hadde vært om noe aldri hadde skjedd? Tenk deg å bare kunne velge bort det du ikke vil huske, og så blir alt som om det aldri har skjedd... Jeg vil ikke røpe for mye, men filmen handler mye om at Clementine slettet Joel fra hukommelsen sin etter at de gjorde det slutt. Joel blir fra seg da han finner ut av det, og bestemmer seg for å slette Clementine.

Jeg vet ikke helt hva slags folk det er som utfører denne prosedyren, men de kommer fra en slags bedrift som ser ut som et legekontor. Det de gjør er at de finner selve kjernen i hvert minne, for så å kunne slette det helt. De begynner med de nyeste minnene, og jobber seg bakover til Joel og Clementine aldri kan huske å ha møttes. Underveis i prosessen ombestemmer Joel seg. Han vil ikke slette Clementine alikevel, men det er vanskelig å gjøre noe med det når han ligger bevisstløs, koblet til en maskin, som sletter henne gradvis fra hukommelsen hans. Vi følger Joel og Clementine inn i Joels sinn, hvor de prøver å komme seg unna "sletterne".

En sang

The Cure - From the Edge of the Deep Green Sea

Jeg blir alltid i så godt humør av å høre på The Cure, og dette er låta som har bodd i hodet mitt hele uka... Om du finner deg selv i dårlig humør en dag, anbefaler jeg på det sterkeste å ta deg noen minutter og høre på denne sangen. Riffet som går igjen gjennom hele sangen får på en måte tankene til å flyte fritt, som på en sky, og den er så lett og god å høre på. Dessuten har jo Robert Smith (Vokal/Gitar) en utrolig særegen, fin stemme. Den kan være myk og god, eller forstyrret og sår, eller snikende og mystisk; men jeg liker best når han bare rett og slett høres litt oppgitt ut, slik som i denne sangen.


Innkjøp

Et glass, en gris og et egg

Skulle egentlig ikke ha noe når jeg gikk inn på maxi, jeg var bare ferdig tidlig på skolen og trengte noe å gjøre... Så jeg gikk på Chlas Ohlson for å kjøpe en lampeskjerm, og kom ut igjen med en ekstern høytaler som er en liten, rosa gris til å ha på nøkkel-knippet, som kosta 99kr. Da jeg fremdeles hadde kjempegod tid før bussen kom, gikk jeg like gjerne på nille, fordi det alltid er noe å se på der... Der  fant jeg et duftlys som befant seg inni et utrolig fint glass, så på tross av at jeg ikke liker duftlys noe særlig, kjøpte jeg duftlyset så jeg kunne brenne det ned og ha godteri i glasset etterpå.
Og så kommer vi til det fineste jeg har kjøpt på lenge, nemlig dette påske-egget. Det er ikke stort, det er ikke plass til mye smågodt i det, men det er laget av porselen og har påmalte roser og gullmønster... Dessuten har det hengsler og kan åpnes og lukkes, og det kosta meg 30kr på  TGR
Duftlys fra Nille 20kr
Høytaler-gris fra Chlas Ohlson 99kr
Påske-egg fra TGR 30kr


 
 Til slutt vil jeg legge til at alle tingene jeg har kjøpt kommer i forskjellige former og farger og dufter, så om du heller vil at alt i huset skal lukte orkidè eller jordbær, tilbyr nille det også. Chlas Ohlson tilbyr høytalere i form av ku, fotball, smilefjes, osv, så om du liker kuer bedre enn griser, er ikke det noe problem. Når det gjelder påske-egget, kommer det i forskjellige mønstre og farger... En blå versjon av det jeg har kjøpt, et hvitt med markblomster på og et hvitt med blått, gammeldags mønster som minner om en middagstallerken.

Takk for at du leste!

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg elsker "Eternal Sunshine"! Og det veit du kanskje, men Jørgen kjøpte et lignende påskeegg til meg som trøst da jeg hadde hjemmeeksamen ^_^

    SvarSlett
  2. Den er så sær på en vakker måte, det er det jeg liker så godt med den ^^

    Ja, det vet jeg, fordi vi var ferdig tidlig på skolen, så vi gikk på maxi... Så gikk vi inn på TGR, og etter å ha betalt, går jeg ut og får øye på de eggene rett utafor butikken, og jeg ble helt "wooow".. Så betalte jørgen og gikk ut, og sa det samme som meg, "wooow"... så kjøpte vi egg =^.^=

    SvarSlett