torsdag 24. april 2014

Det er nok av problemer her i verden!


Regnskogen

"Hvis bare trær hadde produsert wi-fi istedenfor oksygen, hadde vi sikkert ikke hugd dem ned", pleier jeg å si... Man får jo ikke sjekka face-book, "snappa" noen eller sett på film via oksygen, derfor er jo wi-fi mye viktigere! Oksygen trenger man jo bare for å leve, og hva har man å leve for uten inter-nett? Nei, men helt seriøst, reinskogen må få stå i fred. Den er en av jordas viktigste oksygen-kilder. Tenk over hvordan livet ditt ville vært uten oksygen? Uten oksygen, ville du ikke engang klart å tenke over det!

Hva tror du fremtidens generasjoner setter mest pris på:

Høy prosent palmeolje i mat-varer, eller høy prosent oksygen i lufta? 


Disse mat-kategoriene kan inneholde palmeolje
Margarin, kjeks, ferdig-kaker, kake-miks, julekaker, babygrøt, såpe, potetgull, supper, sauser, frokostblandinger, pommes frites, fast-food, fritert mat, brød, sjokolade, pop-corn, nøtter, smågodt, godte-miks, halspastiller, taco-skjell, og en god del andre produkter som er veldig vanlig i norske husstander. Dessuten produseres bio-diesel av palmeolje, så det er kanskje ikke så miljøvennlig likevel. 


Freia påske-egg inneholder 33% palmeolje! Nidar Smash sjokolade inneholder også en farlig høy mengde!


Miljøet er en viktig del av hvorfor man bør unngå palmeolje, men jeg innser at det ikke er alle som klarer å ta hensyn til en skog i Brasil. Det de aller fleste derimot burde bry seg om, er at palmeolje er mettet fett og derfor er helseskadelig! Palmeolje er ikke godt for noe som helst, ikke annet enn at det kan erstattes av andre typer vegetabilsk olje som ikke skader både regnskogen og forbrukeren. Hvis vi som forbrukere ikke vil ha produkter som inneholder palmeolje, må til slutt produsenten finne en annen løsning.

Og sist men ikke minst, et par videoer av noen utrolig rare dyr!



2 kommentarer:

  1. Jeg slutta å kjøpe produkter med palmeolje for et års tid siden da jeg blei gjort oppmerksom på nettopp hvor miljøskadelig det faktisk er. Heldigvis legger produsentene merke til forbrukernes vaner, og det er utrolig mange matvarer i det siste som har gått vekk fra palmeolja og heller bruker mer bærekraftige vegetabilske oljer. Tommel opp for det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hender at jeg tar med meg en smash sjokolade-plate til kassa, sammen med alt det andre, så "kommer jeg på" at det her er jo nidar, jeg kjøper jo ikke nidar! Så bemerker jeg hvorfor (palmeolje), og ber dama/mannen bak kassa om å bippe varen ut igjen... miljøbevisst ondskap! :D

      Slett